۱۳۹۰ تیر ۱۱, شنبه

بورسيه شربيني دانشگاه تهران براي زنان محجب محروم از تحصيل (آنوقت هموطنان بهائی خودمان از تحصیلات دانشگاهی محرومند)



محمود احمدي‌نژاد در مصاحبه با تلويزيون سي.بي.اس آمريكا، عكس مروه شربيني را نشان مي‌دهد.

دانشگاه تهران بورسيه‌اي بين‌المللي به نام «مروه شربيني» به زنان دانشجوي مسلماني كه «به دليل رعايت حجاب اسلامي مورد اذيت و آزار دولت‌هاي مختلف قرار مي‌گيرند»، اعطا مي‌كند. نهادهاي بين‌المللي بارها درباره محروميت بهائيان و فعالان سياسي از تحصيل در ايران اعتراض كرده‌اند.
در اطلاعيه اين دانشگاه كه روز ششم تير ماه منتشر شده، آمده است كه محدوديت‌هاي اعمال شده بر پوشش اسلامي توسط برخي دولت‌هاي غربي، «مخالف اصول و ارزش‌هاي انساني و نشانه‌اي از گسترش فضاي تنفر از اقليت‌هاي نژادي» است.
بر اساس اين اطلاعيه، دانشگاه تهران اين بورسيه را در حمايت‌هاي مادي و معنوي از «زنان مظلومي كه با وجود همه فشار‌ها همچنان به اصول اعتقادي خود پايبندند» قرار داده و شامل زنان مسلمان مهاجر و ساكن خارج است كه در دنيا به دليل رعايت «ارزش‌هاي اسلامي و مذهبي» از تحصيل محروم شده‌اند.
مروه شربيني زن مسلمان مصري بود كه به سبب داشتن حجاب در آلمان توسط يك شهروند آلماني روس‎تبار به نام «آلكس دابليو»، «تروريست» خوانده شد. خانم شربيني از اين فرد شكايت كرد و دادگاهي او را جريمه كرد.
اين زن دو سال پيش، بعد از اين ماجرا و در دادگاه تجديد نظر حكم‌اش كه در شهر درسدن آلمان برگزار شد، مروه شربيني را با هجده ضربه چاقو كشت.
چندين روز پس از گذشت اين ماجرا مقام‌هاي جمهوري اسلامي با اعتراض به اين حادثه و احضار سفير آلمان، آن را «مصداق نقض حقوق بشر در جوامع غرب» و «نمونه ديگري از گسترش موج اسلام ستيزي در غرب» دانستند.
محمود احمدي‌نژاد در دوم مهر سال ۱۳۸۸، به خبرنگار شبكه سي. بي. اس آمريكا، درباره ندا آقاسلطان، زني كه در اعتراض‌هاي مردمي به نتايج انتخابات رياست‌جمهوري كشته شد، عكسي از مروه شربيني، نشان داد و ادعا كرد كه رسانه‌هاي غربي ندا آقاسلطان را به شهيد تبديل كردند اما داستان خانم شربيني را ناديده گرفتند.
نزديك به يك ماه بعد از اين مصاحبه، دادگاه محاكمه قاتل خانم شربيني برگزار شد و به شديد‌ترين مجازات ممكنه، يعني حبس ابد، محكوم شد و درخواست تجديد نظر وي نيز رد شد. با اين حال هنوز دادگاهي براي محاكمه عامل قتل ندا آقا سلطان برگزار نشده است.
آقاي احمدي نژاد در آن مصاحبه بدون اشاره به بازداشت، ضرب و شتم و شكنجه مخالفان خود در رويدادهاي پس از انتخابات، از ندا آقاسلطان به عنوان «قرباني اغتشاش» نام برد و گفت: اين اغتشاش با حمايت برخي سياستمداران آمريكايي، «شبكه راديو آمريكا» و بي. بي. سي در ايران به راه افتاد.
دانشگاه تهران در حالي به زنان مسلماني كه «به خاطر داشتن حجاب اسلامي مورد آزار و اذيت قرار گرفته‌اند و حقوق بشر درباره آن‌ها نقض شده» بورسيه مي‌دهد كه شهروندان بهائي به عنوان يك اقليت ديني در ايران و همچنين دانشجوياني كه فعاليت سياسي مي‌كنند از تحصيل محروم‌اند.
برآورد شده است كه در ايران حدود ۳۰ هزار بهايي زندگي مي‌كنند اما جمهوري اسلامي آن‌ها را به عنوان يك اقليت ديني به رسميت نمي‌شناسد و شماري از آنان در سي سال گذشته و پس از استقرار جمهور اسلا به جرم‌هايي نظير «جاسوسي» يا «اقدام عليه امنيت ملي» بازداشت و محاكمه مي‌كند.
همچنين از تابستان ۱۳۸۵ دانشجوياني كه به فعاليت‌هاي سياسي در راستاي مخالفت با جمهوري اسلامي مي‌پردازند با عنوان دانشجوي «ستاره‌دار» دچار «محدوديت» يا «محروميت» از تحصيل مي‌شوند.
روز گذشته در جريان بررسي پرونده حمله نيروهاي لباس‌شخصي و نظامي به كوي دانشگاه تهران كه در اعتراض‌هاي پس از انتخابات رياست‌جمهوري دهم اتفاق افتاد، براي ۱۴ دانشجو احكام قضايي مانند حبس، جريمه، شلاق و محرويمت از تحصيل صادر شد در حالي كه بسياري از تشكل‌هاي دانشجويي خواستار محاكمه «آمران و عاملان» حمله به كوي شده‌ بودند.
سازمان عفو بين‌الملل در پنجاهمين سالگرد تاسيس اين نهاد در گزارش سالانه خود در زمينه حقوق بشر روز ۲۳ ارديبهشت اعلام كرد كه محروميت از تحصيل دانشجويان فعال معترض و نقض آزادي ديني به صورت‌هاي مختلف از جمله محروميت از تحصيلات عالي براي جامعه بهائي نمونه بارز نقض حقوق بشر در ايران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر